Raterne på fragt af container fra Kina til resten af verden fortsatte i denne uge den senere tids markante stigninger til de højeste niveauer i mange år.

Det viser rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der måler spotprisen på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer verden over.

Det samlede SCFI-indeks steg i denne uge 4,4 pct. til 1938,32.

På de tunge ruter mellem Asien og Europa, hvor Mærsk er markedsleder sammen med schweiziske MSC gennem 2M-alliancen, steg prisen med 9,0 pct., eller 136 dollar, til 1644 dollar per tyvefodscontainer (teu).

Rateniveauet på Asien-Europa er det højeste siden 2014.

Raterne har siden foråret været understøttet af en forbedret balance i markedet, da rederierne reducerede kapaciteten under coronakrisen, mens efterspørgslen samtidig overraskede positivt.

Raterne på den anden store rute mellem Asien og den amerikanske vestkyst, der også udgør 20 pct. af det samlede indeks, steg i denne uge med 25 dollar til 3913 dollar per fyrrefodscontainer (feu).

De store ratestigninger udløste tidligere på ugen endnu en opjustering af forventningerne fra A.P. Møller-Mærsk.

/ritzau/FINANS