De to store høreapparatproducenter på den danske børs, Demant og GN, er begge opmærksomme på en udfordring med potentielt for få audiologer i fremtiden, efterhånden som demografien udvikler sig og generationen af ældre bliver større og større.

Den bekymring rejste direktøren for den amerikanske brancheforening for audiologer, American Academy of Audiology (AAA), i et interview med MarketWire i forbindelse med sidste uges messe hos AAA i Atlanta i staten Georgia.

Bopanna Ballachanda, som direktøren hedder, repræsenterer et femcifret antal audiologer i USA og talte om det amerikanske marked, men udfordringen med mangel på sundhedspersonale findes også andre steder og på andre områder, lyder det blandt andet fra Demant.

- Mangel på sundhedspersonale er et generelt sundhedsfænomen, ligesom det er det med flere ældre mennesker. Men det er også et fænomen, som har været gældende længe, og som vi derfor allerede handler efter i Demant, siger Søren Nielsen, der er administrerende direktør hos selskabet, til MarketWire.

Han ser på globalt plan ikke udfordringen som værende voksende.

- I Demant anser vi ikke manglen på audiologipersonale som værende større, end hvad den har været historisk set. Vi oplever, at de brugere, der møder op i vores butikker rundt omkring i verden, får den hjælp, de ønsker, siger Søren Nielsen.

STIGENDE UDANNELSESOMKOSTNINGER I USA KRÆVER HANDLING

Kigger man mere isoleret på USA, er dog også grund til, at industrien samlet set tager et kig på mulighederne for at understøtte audiologuddannelserne.

Sådan lyder det fra Scott Davis, der er chef for GN's høreapparatforretning.

Han peger blandt andet på stigende uddannelsesudgifter for de studerende som en af grundene.

- Hos GN har vi startet med at tilbyde forskellige stipendier til diversitetskandidater, som vil læse videre inden for audiologi. Men det er bare et lille skridt. Med de stigende uddannelsesomkostninger i USA - og i takt med at de amerikanske studerende påtager sig en større gældsbyrde - er vi også nødt til at finde potentielle løsninger som industri, siger Scott Davis i en kommentar til MarketWire.

Han ser også mere reklame for audiologifaget som en mulighed.

- Det er afgørende for os at vurdere, hvordan vi kan tiltrække flere til at slutte sig til dette givende og fascinerende erhverv. De af os, der arbejder inden for hørebehandling forstår den enorme tilfredsstillelse, der følger med jobbet. Derfor er det vigtigt for os at øge bevidstheden om ikke bare høresundhed, men også de talrige fordele ved at forfølge en karriere i audiologi, siger Scott Davis.

TEKNOLOGI OG MESTERLÆRE MULIGE LØSNINGER

Tilbage hos Demant ser Søren Nielsen gode muligheder i blandt andet gammeldags mesterlære, som allerede bliver benyttet i nogle lande.

Derudover er teknologiske landvindinger fra høreapparatindustrien og hos audiologerne lokalt også med til at øge serviceniveauet.

- I nogle lande er der øget for uddannelsestilgangen af audiologer, og andre lande arbejder med et element af mesterlære, og vi er derfor også selv med til at få flere uddannet i faget. Audiologernes fag udvikler sig ligeledes hele tiden med effektive metoder, og de kan derfor blive ved med at levere en høj service, i takt med at behovet for vores produkter stiger, siger Demant-topchefen.

Bopanna Ballachanda - chefen for den amerikanske brancheforening for audiologer - ser ligeledes positivt på den teknologiske udvikling.

Han peger særligt på udviklingen af muligheder for at fjernindstille høreapparater via cloud-løsninger - uden at brugeren behøver møde op ved audiologen.

Det er løsninger, som for alvor tog fart under coronapandemien, hvor mange høreklinikker var tvunget til at lukke ned, ligesom patientgruppen blev meget tilbageholdende, fordi den typiske høreapparatbruger er oppe i alderen og derfor også var i riskogruppen for covid-19.

- Industriens teknologi hjælper os med at gøre gabet mindre og behandle flere folk. Pandemien har hjulpet os med at få et lidt anderledes mindset. Den teknologiske udvikling har gjort det muligt at gennemføre mange flere behandlinger online, siger Bopanna Ballachanda til MarketWire.

.\\˙ MarketWire