Det har været en udfordrende start på 2024 for handelsplatformen Boozt, hvor timingen af påsken, lave lagerbeholdninger af udsalgsvarer og en skrantende forbrugertillid gjorde navnlig januar til en ekstra grå måned.

Der er dog tegn på bedring. Efter et usædvanligt vådt og koldt forår ser varmen ud til snart at ramme de europæiske markeder, og det kan sætte gang i garderobeudskiftningen. Samtidig ser de grå skyer over verdensøkonomien ud til at lette, og derfor forventer topchef Hermann Haraldsson at der kommer mere gang i salget til årets resterende måneder.

- Kombinationen af, at det bliver varmere, og de grå skyer letter lidt, betyder at folk kommer til at handle lidt igen, siger han til MarketWire.

Han regner dog ikke med, at forbrugernes optimisme kommer tilbage med det samme.

- Men når det er sagt, så skal man heller ikke være jubeloptimist. Jeg er sikker på, at folk gerne vil se renten på deres boliglån falde lidt, så derfor er det ikke sådan, at nu slipper vi bare det hele og går amok, lyder det videre.

Trods de udfordrende omstændigheder i årets første tre måneder, formåede Boozt at løfte toplinjen med 6 pct. til 1614 mio. svenske kr.

På bundlinjen blev det til et overskud på 2 mio. svenske kr. mod et underskud på 5 mio. svenske kr. i samme kvartal sidste år.

Selvom der er tegn på bedre tider forude, fastholder Boozt forventningerne til hele året. Der er dog også tale om et bredt spænd, hvor selskabet venter en omsætningsvækst på mellem 5 og 15 pct. i 2024.

- Midtpunktet er 10 pct., og det er baseret på, at situationen er, som den er nu. Men hvis der bliver mere optimisme, så kan vi lande på 15 pct., men hvis renten stiger, og der kommer mere arbejdsløshed så risikerer vi, at det bliver 5 pct.

.\\˙ MarketWire