Pandora giver 2024 et ekstra skud og opjusterer forventningerne efter årets første kvartal i forhold til, hvor smykkeselskabet venter at lande, når 2024 er ovre.

Og selv om første kvartal tordnede derud, så vokser træerne ikke ind i himlen.

- Vi skal huske på, at de sidste syv måneder af 2023 var gode, så det giver et vanskeligt sammenligningsgrundlag, siger Alexander Lacik, der er administrerende direktør i Pandora, til MarketWire.

I de sidste syv måneder af 2023 var den organiske vækst på samlet 7 pct. I de første tre måneder af 2024 landede den på 18 pct. - så nu ser Pandora en organisk vækst på 8-10 pct. mod før 6-9 pct. Til sammenligning var analytikernes bud 9 pct. forud for kvartalstallene.

- Og vi skal også huske på, at der fortsat er mange usikkerheder globalt, siger topchefen

Pandoras sammenlignelige salg - den såkaldte like-for-like vækst - steg med 11 pct. i januar, februar og marts.

- Det er en meget vigtig komponent. Og vi kan se, at trenden fra de seneste kvartal, hvor væksten var 9 pct., fortsætter. Det bekræfter vores strategi, siger Alexander Lacik.

Selskabet løfter en flig af andet kvartals præstationer, og kalder kvartalet indtil nu for "sundt" med "høje encifrede vækstrater" i det sammenlignelige salg.

VIGTIGE KOLLEKTIONER VOKSER

Pandoras strategi er at blive et helt og sammensat smykkebrand og ikke kun kædes sammen med charm til armbånd. Og det er noget, der er blevet arbejdet meget med - dels at øge kendskabet til brandet - og at hænge ringe, halskæder og senest diamanter på det danske mærke.

- Vores "core" vokser målt på like-for-like med 3 pct. i kvartalet, og her bidrager kollektionen Moments med 5 pct., påpeger topchefen og fortsætter:

- Og det er meget vigtigt, da Moments udgør 62 pct. af vores omsætning.

.\\˙ MarketWire