Begrænset kapacitet vil præge markedet for luftfragt i mange måneder, og en normalisering ligger formentligt et par år ude i fremtiden.

Det vurderer Jyske Bank, der blandt andet henviser til, at transportgiganten Fedex har fortalt, at selskabet først venter en normalisering af luftfragtskapaciteten om 18 måneder.

- Over 50 pct. af al luftfragtsvolumen bliver transporteret med passagerfly, og en normalisering vil kræve, at passagerne vender tilbage.

- Fragtraterne indenfor luftfragt er stadig forhøjede, hvilket vil fertilisere tilpasning af flykapacitet, men det vil være i mindre grad, skriver banken i en analyse og påpeger, at den ikke forudser en fuldstændig normalisering før 2023.

Det kommer også til at påvirke den danske transport- og logistikkoncern DSV Panalpina, som efter opkøbet af Panalpina henter en stor del af omsætningen på netop markedet for luftfragt.

Jyske Bank forventer, at DSV's luftfragtsmængder vil forblive lave som følge af kapacitetsbegrænsningerne, mens indtjeningen per enhed kommer til at falde.

Det skyldes, at banken vurderer, at normaliseringen af fragtraterne for luftfragt, som satte ind i andet kvartal, hvor raterne faldt fra høje niveauer, vil fortsætte i tredje kvartal af 2020.

- Det er nemmere for DSV at tjene penge med høje fragtrater, og derudover er antallet af ”hastesager”, som vi så virkelig mange af i starten af Covid 19-krisen - eksempelvis ved transport af sikkerhedsudstyr, hvor prisen var mere eller mindre ligegyldig - faldet, skriver Jyske Banks analytiker Morten Holm Enggaard.

- Det afgørende for DSV bliver derfor, hvor hurtigt luftfragtsvolumen vender tilbage relativt til indtjeningen per enhed, lyder det også i analysen.

DSV Panalpina offentliggjorde i sidste uge en markedsopdatering for andet kvartal, hvor transportselskabet kom med forventninger til driftsindtjeningen i kvartalet.

Her fortalte transport- og logistikkoncernen også, at den forventer, at markedsefterspørgslen i andet kvartal vil være faldet med 15-20 pct. for søfragt og med 25-30 pct. for luftfragt.

Som følge af manglende kapacitet har kvartalet været præget af høje luftfragtrater, og det har ført til en midlertidig forbedring i indtjeningsevnen i segmentet.

Indtjeningsevnen i luftfragtmarkedet ventes at normalisere sig i anden halvdel af 2020, oplyste DSV i slutningen af juni.

/ritzau/FINANS