Danske Bank får kritik af Finanstilsynet for inddrivelse af kunders gæld og får fire påbud, der skal sikre, at situationen ikke gentager sig. Det oplyser Finanstilsynet.

Finanstilsynets påbud til banken skal rette op på den nuværende situation og sikre, at situationen ikke gentager sig, skriver tilsynet.

Påbuddene til banken er, at Danske Bank skal:

- Stoppe inddrivelsen af gæld fra alle kunder i inkassoafdelingen, undtagen fra de kunder, hvor der er en ubetydelig risiko for, at gælden er fejlbehæftet. Alle kunder skal dog have mulighed for at standse indbetalingen, og det skal ske uden ekstraomkostninger for kunderne.

- Informere alle berørte kunder individuelt.

- Fremadrettet sikre, at banken straks stopper med at opkræve penge, den ikke har ret til, når banken konstaterer en fejl.

- Fremover sikre, at kunderne straks informeres individuelt, hvis banken mener, at kunderne kan være berørt af den konstaterede fejl.

- Danske Bank undlod at handle redeligt og loyalt overfor sine kunder, da banken fortsatte med at inddrive gæld, som banken ikke havde krav på, og samtidig undlod at informere de berørte kunder om fejlen. skriver Finanstilsynet.

Tilsynets direktør, Jesper Berg, udtaler:

- Kunderne skal kunne have en berettiget tillid til, at banken behandler dem ordentligt, og at banken har helt styr på sin gældsinddrivelse. Sagen er skadelig både for de berørte kunder og for den samfundstillid, som er vigtig for et velfungerende finansielt system.

/ritzau/