Fragtmarkederne har vist sig markant stærkere end ventet i årets første tre måneder, og det har presset indtjeningen hos rederiet Norden, hvor man havde positioneret sig efter forventningen om et svagt kvartal.

Det har ramt navnlig tørlastforretningen i divisionen Freight Services & Trading, hvor Norden har været for forsigtige.

Sådan lyder det fra administrerende direktør Jan Rindbo i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

- Kombinationen af udfordringer i Panama-kanalen, Rødehavet-situationen og at verdensøkonomien har udviklet sig mere positivt har gjort, at markedet har været stærkere end ventet. Så vi har været for forsigtige. Vi har haft for mange laster, og det har så været dyrt, når vi skulle ud og chartre skibe i markedet, siger Norden-direktøren til MarketWire.

De stærke markeder ventes dog primært at påvirke negativt på kort sigt, siger Jan Rindbo. Norden er nemlig i gang med at udvide kapaciteten af sin flåde, så der ventes en gradvis bedring i løbet af året.

- Men det var først fra 2025, at vi ventede en forbedring i markedet, så den er kommet hurtigere end ventet. Det har været udfordrende for Freight Services & Trading. Til gengæld har det gavnet os i Assets & Logistics, hvor vi har den langsigtede flåde, og derfor er de underliggende værdier steget pænt i kvartalet, siger Jan Rindbo.

Han fremhæver blandt andet, at nettoværdien af Nordens skibsportefølje er steget til 352 kr. per aktie i perioden.

På bundlinjen blev det i første kvartal til et samlet overskud efter skat på 62 mio. dollar mod 83,1 mio. dollar i samme kvartal sidste år.

Det blev hevet kraftigt ned af Freight Services & Trading, der præsterede et underskud for divisionen på 26,8 mio. dollar mod et plus sidste år på 67,1 mio. dollar. Til gengæld steg overskuddet i Assets & Logistics til 88,8 mio. dollar fra 83,1 mio. dollar.

.\\˙ MarketWire