Novo Nordisks store amerikanske rival, Eli Lilly, opjusterer salgsforventningerne med henvisning til et par diabetesmidler og vægttabsmidlet Mounjaro. Salget af Lillys GLP-1-midler mod diabetes 2 skuffer dog i første kvartal, mens vægttabsmidlet Zepbound er kommet forrygende ind i 2024.

Lilly stiger 6,8 pct. i formarkedet, mens Novo er gået fra minus på over 1 pct. til et plus på 3,2 pct. til 913 kr.

Lillys salgsprognose for 2024 løftes med 2 mia. dollar, eller knap 14 mia. kr., og her nævnes Mounjaro mod type 2-diabetes og Zepbound mod svær overvægt først i Lillys begrundelse for opjusteringen.

De to midler ligger i hård konkurrence med Novos diabetes 2-middel Ozempic og Wegovy mod svær overvægt.

Salget i første kvartal af Mounjaro endte på 1,81 mia. dollar mod estimeret 2,07 mia. dollar ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News. Salget af Zepbound endte på 517,4 mio. dollar mod estimeret 378,2 mio. dollar.

Mounjaros forgænger til behandling af type 2-diabetes, GLP-1-midlet Trulicity, solgte for 1,46 mia. dollar. Det var en del under de ventede 1,67 mia. dollar.

For hele året ser Lilly nu en omsætning på 42,4-43,6 mia. dollar.

Ud over Novo er Lillys succes tilsyneladende også smittet af på Zealand Pharma og Gubra. De to danske biotekselskaber arbejder begge på at udvikle nye midler mod svær overvægt, og mens Zealand stiger 2,8 pct. til 635 kr., ligger Gubra 7,3 pct. højere i 308 kr.

.\\˙ MarketWire