Næste år træder en række nye regler i kraft, der betyder, at det ikke er tilladt for rederierne at udlede helt så meget svovl fra skibsbrændstof som tidligere.

A.P. Møller-Mærsk er i gang med at forberede sig til det nye regelsæt, der også er kendt som IMO 2020, og planen er at skubbe ekstraregningen for det nye brændstof videre til kunderne.

- Vi har en god plan - både for så vidt angår, at vi kan overholde reglerne, samt at vi kan holde de ekstra omkostninger så lave som muligt. Og kan lægge ekstraomkostninger videre til kunderne, siger Søren Skou, der er administrerende direktør hos Mærsk, på et pressemøde fredag formiddag i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal.

Rederierne kan vælge at gå to veje for at leve op til de nye regler: at installere scrubbere på skibene, der kan vaske noget af svovlen ud af brændstoffet, eller at indkøbe brændstof med lavere svovlindhold, som også ventes at være dyrere.

Mærsk har besluttet primært at gøre brug af brændstof med lavere svovlindhold for at leve op til reglerne, men koncernen vil også installere scrubbere på omkring 10 pct. af skibene.

- Rent principielt synes jeg, at scrubbere er en rigtig dårlig løsning, men vi bruger det for at forstå teknologien, siger direktøren.

Mærsk har tidligere fortalt, at ekstraregningen kan ende på op mod 2 mia. dollar, men generelt er forventningen forbundet med en del usikkerhed. Søren Skou regner dog ikke med, at den kommer til at blive højere.

- Jeg vil tro, at det nok er den øverste grænse. Jeg kan ikke forudsige olieprisen, og derfor er der usikkerhed omkring det, men jeg vil tro, at det er den øvre grænse, siger han.

- Vi får helt klart en dyrere brændstofregning, men vi forventer, at vi kan få kunderne til at betale for det, lyder det også på fredagens pressemøde.

Topchefen fortæller, at Mærsk for kontraktkunderne, som udgør godt halvdelen af containerforretningen, lige er gået i gang med kontraktforhandlingerne til næste år.

- Det er en meget væsentlig del af de forhandlinger, at vi skal have priserne op, og at vi skal have nogle bunker-justeringsklausuler ind, så vi har mulighed for at tilpasse det, siger Søren Skou.

Mærsk har desuden besluttet at sætte priserne op for kunderne, der bestiller til de gældende spotpriser, fra 1. december som følge af overgangen til de nye brændstofkrav

- Det er i løbet af december, at vi skal starte, for at være "compliant" til 1. januar, siger Søren Skou.

/ritzau/FINANS